Džindijska džamija: Još jedan tuzlanski dragulj na listi nacionalnih spomenika

Preporučujemo

Husein Čauševa ili Džindijska džamija u Tuzli predstavlja monumentalni objekt tipične bosanske arhitekture, a na nedavno održanoj sjednici Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, proglašena je nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine, piše Anadolu Agency (AA).

Zrake decembarskog sunca obasjavaju džamiju, građenu od drveta i čerpića krajem 16. stoljeća, a snijeg, s vremena na vrijeme, poput praha pada s grana na tlo harema. Džamija je dimenzija sedam puta sedam metara i ima 16 prozora, a drvo i čerpić su, navodi Elmedin ef. Avdibašić, hatib Džindijske džamije dva topla materijala, koja prave ugodan ambijent ljudima koji posjećuju ovu Božiju kuću, napravljenu u Džindić mahali, jednom od najstarijih tuzlanskih naselja.

- -

˝Džindijska džamija je među starijim džamijama u našem gradu, Tuzli. Izgrađena je prije 1600. godine. Njen osnivač je Mustafa Džindija, jedan od sinova Gazi Turali-bega i po njemu se i zove Džindijska džamija. Obzirom na materijale od kojih je građena, bila je podložna rekonstrukciji i obnovi te se već u dokumentima iz 1701. godine pominje kao džamija Huseina Čauša, bratića Mustafe Džindije˝, pojašnjava ef. Avdibašić.

Nije sačuvana vakufnama ni Mustafe Džindije, niti Huseina Čauša, ali se u Arhivu Tuzlanskog kantona nalazi vakufnama Ibrahim-age Ponjavića, koji je uvakufio dućan iz čijih se prihoda izdržavao rad, vjerski život i aktivnosti u džamiji i mektebu. Osim Ibrahim-age Ponjavića, u svakom je vremenu bilo onih koji su svojim ličnim prilozima i vakufeći svoje nekretnine činili sve kako bi rad džamije i mekteba bio što uspješniji.

Posebnost ove mahalske džamije ogleda se i u njenoj skromnosti, a istovremeno je dragulj bosanske arhitekture. U odnosu na druge veće džamije širom Bosne i Hercegovine, koje su u tom periodu gradili paše, veziri i namjesnici i koje su bile kopije nekih džamija kakve i danas možemo vidjeti u Istanbulu ili širom tadašnjeg Osmanskog Carstva, specifična vrijednost Džindijske džamije je, navodi ef. Avdibašić, u njenoj arhitekturi i odraz je umijeća našeg čovjeka i Bošnjaka s ovog područja.

Nakon najznačajnije, predratne rekonstrukcije, džamija je bila stavljena van upotrebe i predstavljala je spomenik, a 1991. godine ponovo je stavljena u funkciju. Također, ovo je molitveno mjesto i nedavno imalo jednu značajnu rekonstrukciju. Radilo se o promjeni drvenog prekrivača i ponovo je vraćena šindra. Popravke i rekonstrukcije vršile su se nekoliko puta, ali džamija svih proteklih stoljeća nikada nije mijenjala svoje gabarite.

- -

Interesantno je, navodi naš sagovornik, da je 1914. godine bila donesena odluka Vrhovnog vakufskog sabora na nivou Bosne i Hercegovine da se poruši ova džamija i da se od istog repromaterijala izgradi ženski mekteb, a da se na mjestu džamije podigne nova, oblikom i veličinom reprezentativnija džamija.

˝Trebalo je to da bude monumentalna džamija s kamenom munarom i kamenim kupolama, centralnom i tri manje kupole ispred, sa pozlaćenim alemima na kupolama. Međutim, početak Prvog svjetskog rata pomeo je taj naum i stalo se s izgradnjom nove džamije, iako su sredstva bila osigurana, budžet je bio obezbijeđen za cijeli projekt. Nije se to desilo i, hvala Bogu, ova je džamija sačuvana u izvornom obliku kada su u pitanju dimenzije i površina.˝

Ajdin ef. Džafić, imam Džindijske džamije, navodi da je desno od džamije bio imamski stan i mekteb, kojih danas nema, a srušeni su uspostavom socijalističke vladavine.

˝Bila je ovdje nastava, održavala se vjeronauka duži vremenski period, ali dolaskom tih vlasti, sve je srušeno˝, navodi ef. Džafić.

Danas nema ni džemata Džindijske džamije jer se većina porodica iselila iz ove mahale kada su se u Tuzli počele praviti zgrade i neboderi, jer je ovo područje, zbog nekadašnjih nekontrolisanih eksploatacija slane vode, bilo podložno tonjenju tla. U vezi s tim, tu nalazimo još jednu zanimljivost. Prema dokumentima Zavoda za zaštitu i korištenje kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa Tuzlanskog kantona, ispod džamije se nalazio rezervoar za skupljanje slane vode.

U džamiji bez džemata klanjaju se dva dnevna namaza. Ovdje se klanjaju još i džume, teravije, bajram-namazi ili dženaze i uče se tevhidi. Također, džamija je otvorena za putnike prolaznike, koji u svako doba u njoj mogu obaviti namaz.

˝Obzirom na to da mi ostavimo otvoren ulaz, kapiju, ima i tzv. hereza da se može ući, ko hoće da klanja neki namaz, prolaznik ili ljudi koji idu u posjetu u kliniku svojim prijateljima i rodbini, oni svrate ovdje i klanjaju, ukoliko ne prispiju na namaze koji se ovdje klanjaju, a to su podne i ikindija˝, ističe ef. Džafić.

Najnovije

Francuska: Mladić usmrtio najmanje pet osoba u izbjegličkom kampu

Najmanje pet osoba je ubijeno u pucnjavi u i oko migrantskog kampa u blizini grada Dunkerka na sjeveru Francuske. Muškarac...